HPIM1322 nieuwDe basis van Energieke Scholen bestaan uit drie lessen. De eerste les begint met de introductiebrief van Energieke Scholen en twee spannende meters (een energiemeter en een CO2-meter). Met de introductiebrief worden de leerlingen opgeroepen het binnenmilieu van de school te verbeteren en te onderzoeken hoe er binnen de school energie bespaard kan worden.

Een PowerPoint-presentatie legt het project en de werking van de meters uit en laat de kinderen de CO2-meter testen met een energieke dans in de klas. Ook de energiemeter wordt toegelicht. Tot slot laat de PowerPoint-presentatie zes teamonderwerpen (twee over binnenmilieu en vier over energie) zien. De leerlingen maken een keus voor een team en starten met de verkennende opdrachten uit hun teamboekjes.

In de tweede les gaan de teams aan de slag met eenvoudige vragenlijsten (scans) om de kwaliteit van het binnenmilieu vast te stellen en om te onderzoeken waar de school energie kan besparen. Ieder team richt zich op één onderdeel en stelt vast wat goed is (TOP) en wat beter kan (TIP). De leerlingen gebruiken hierbij verschillende meters, zoals een CO2-meter, een energiemeter, 

Puppeke copy

een decibelmeter en, bij extra opdrachten, een luxmeter. Deze meters kun je vaak lenen bij een NME-centrum of zelf aanschaffe

In de derde les presenteert ieder team hun TIPS en TOPS. Onder begeleiding van de leerkracht kiest de klas TIPS uit waarmee de leerlingen zelf aan de slag gaan en TIPS voor de gemeente en schooldirectie.n. Kijk hier voor meer informatie over de meters.

Energieke Scholen sluit aan bij een aantal kerndoelen en natuurmethodes. Bekijk hier welke dat zijn. 

Downloads